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Cosmopolitan and undogmatic – this is the best way to describe the charming collection of furniture, objects, works of art and posters with which the former director of the Neue Sammlung Florian Hufnagl (1948-2019) used to surround himself in his Munich home. In 1980, the PhD art historian began working as a curator at the Neue Sammlung – The International Design Museum, which he headed from 1990 until his retirement in 2014. With his acquisitions and exhibitions, he shaped the international renown of this Munich design museum. Unforgettable are his exhibitions on Donald Judd's minimalist furniture or the Democratic Design of Ikea, on Amish quilts and Moroccan carpets. Thanks to contacts all over the world, he introduced author's jewelry, Chinese furniture, contemporary graphic and automotive design to the Munich museum. Being a collector with heart and soul, Florian Hufnagl emphasised in an interview that he is one of the privileged people because he can live out his passion professionally. At home, he'd limit himself to a few things that were important to him. One of the first pieces of furniture that Hufnagl acquired were the Japanese Tansu, cabinets from the 19th century (Lots 184-186). Each piece of the collection had its special place and was part of an elaborate arrangement. Classics from the history of design defined the atmosphere of the living room, for example, Marcel Breuer's 'Wassily' armchair (lot 195). In 2009, Florian Hufnagl and Angelika Nollert curated an exhibition of works of art by the Italian artist Marcello Morandini at the Neues Museum in Nuremberg, evident in the Constructivist relief 'Triangle 270' (Lot 215). One of his favourite designers, Konstantin Grcic, is represented with three end tables (Lots 230-232). Florian Hufnagl also loved the quieter craft objects, though, such as the small wooden vessels by Ernst Gamperl (Lot 238). |
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Weltoffen und undogmatisch – so präsentiert sich die charmante Sammlung von Möbeln, Objekten, Kunstwerken und Plakaten, mit denen sich der ehemalige Museumsdirektor der Neuen Sammlung Florian Hufnagl (1948-2019) in seinem Münchner Wohnhaus umgab. 1980 begann der promovierte Kunsthistoriker als Kurator an der Neuen Sammlung, die er von 1990 bis zu seiner Pensionierung im Jahr 2014 leitete. Mit seinen Erwerbungen und Ausstellungen prägte er entscheidend das internationale Renommee dieses Münchner Designmuseums. Unvergesslich sind seine Ausstellungen zu Donald Judds minimalistischen Möbeln oder zum Democratic Design von Ikea, zu Quilts der Amischen und zu Marokkanischen Teppichen. Weltweit vernetzt, brachte er Autorenschmuck, chinesische Möbel, zeitgenössisches Grafik-und Automobil- Design in das Münchner Museum. Sammler mit Herz und Seele, betonte Florian Hufnagl in einem Interview, dass er zu den privilegierten Menschen gehöre, da er seine Leidenschaft beruflich ausleben könne. Zuhause beschränke er sich auf wenige Dinge, die ihm wichtig seien. Zu den ersten Möbeln, die Hufnagl erwarb, gehören die japanischen Tansu-Kommoden aus dem 19. Jahrhundert (Lots 184-186). Jedes Stück der Sammlung bekam einen besonderen Platz zugewiesen und war Teil eines durchdachten Arrangements. Klassiker der Designgeschichte bestimmten die Atmosphäre des Wohnzimmers, darunter Marcel Breuers 'Wassily'-Armlehnsessel (Lot 195). 2009 stellten Florian Hufnagl und Angelika Nollert den italienischen Künstler Marcello Morandini im Neuen Museum in Nürnberg aus, daran erinnert das konstruktivistische Reliefobjekt Dreieck '270' (Lot 215 ). Zu seinen Lieblingsdesignern gehörte Konstantin Grcic, der mit drei Beistelltischen vertreten ist (Lots 230-232). Florian Hufnagl hatte aber auch einen liebevollen Blick auf die stilleren Objekte des Kunsthandwerks wie die kleinen Holzgefäße von Ernst Gamperl (Lot 238). |
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